Zbiórki internetowe cieszą się coraz większą popularnością na całym świecie. Alternatywą dla platform crowdfunding’owych stał się Facebook, który w 2017 globalnie uruchomił na swoim portalu zbiórki internetowe, a także inne udogodnienia, które w łatwy sposób pozwalają użytkownikom na wsparcie i przekazanie darowizny na rzecz organizacji pozarządowej.
Fot. Łukasz Widziszowski
Zbiórka wyszyta sercem
Ludzie chcieli zamanifestować swoje uczucia i zrobili sobie „challenge”. To był wyścig, kto będzie lepszym człowiekiem.
Zbiórka która na Facebooku zaangażowała ponad 264 tysiące internautów, została zamknięta w chwili osiągnięcia kwoty 15 991 611 PLN. Po zakończeniu zbiórki została uruchomiana kolejna, która miała na celu zebranie różnicy dzielącej ją od kwoty 16 mln PLN. Druga zbiórka pod nazwą „Hej Pati! Zgubiłaś coś” również została błyskawicznie zapełniona.
Dzięki wspaniałej społeczności Facebooka „Zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta dla WOŚP” jest największą zbiórką w historii platformy zorganizowaną w Europie oraz w całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Jesteśmy pod wielkim wrażeniem tego, jak ludzie z całego świata wspólnie zaangażowali się w tę ważną inicjatywę i tego, jak nasze narzędzia pomogły w mobilizacji tak imponującej energii i dobrej woli dla realizacji szlachetnego celu. Odkąd wprowadziliśmy narzędzia umożliwiające zbieranie pieniędzy na cele charytatywne w 2015 roku ludzie z całego świata zgromadzili za pomocą przycisku „Przekaż datek” na Facebooku ponad miliard dolarów, ponad 20 milionów ludzi utworzyło zbiórkę lub przekazało na nią pieniądze na Facebooku. Ponad milion organizacji non-profit może otrzymywać darowizny za pośrednictwem Facebooka. W pierwszym roku od uruchomienia zbiórek urodzinowych zebrano ponad 300 milionów dolarów na sprawy, które są dla nich ważne w pierwszym roku od uruchomienia urodzinowych zbiórek pieniędzy na Facebooku.
Robert Bednarski, Dyrektor Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią.
27. Finał WOŚP na Facebooku
Fot. Stanisław Wadas
3 000 000 PLN w 30 godzin!
Na swoim profilu po osiągnięciu wyznaczonej kwoty, Pani Patrycja skwitowała zbiórkę jednym zdaniem „Panie Prezydencie, melduję wykonanie zadania”.
fot. Lucyna Lewandowska
Facebookowe rekordy
- 300 MLN DOLARÓW udało się zebrać na cele charytatywne w ramach zbiórek prowadzonych przez użytkowników Facebooka w ciągu pierwszego roku od pojawienia się przycisku „przekaż datek”.
- 16 MLN DOLARÓW użytkownicy Facebooka wpłacili na rzecz rodzin migrantów rozdzielonych na granicy z Meksykiem przez rząd USA.
- 10 MLN DOLARÓW, dzięki facebookowej zbiórce trafiło do poszkodowanych przez huragan Harvey, który w 2017 był przyczyną śmierci 107 osób i spowodował liczne straty materialne na ponad 150 mld dolarów.
Jak korzystać z narzędzi Facebooka do zbierania funduszy?
- Zbiórki pieniędzy – zbiórki to funkcjonalność, dzięki którym ludzie mogą za pośrednictwem Facebooka zbierać środki dla określonej fundacji lub stowarzyszenia. Umożliwiają utworzenie dedykowanej strony w celu zwrócenia uwagi ludzi na daną organizację i angażowania ludzi wokół określonego celu. Mogą łatwo dotrzeć do swoich przyjaciół tam, gdzie ci już są i szybko zbudować dużą skalę poparcia dzięki szybkim datkom i łatwemu udostępnianiu. Wystarczy wejść na stronę www.facebook.com/fundraisers i kliknąć „Zbierz pieniądze”. Zostaniemy poproszeni o wybór beneficjenta z listy zweryfikowanych organizacji charytatywnych, zakładanego celu zbiórki oraz daty jej zakończenia. W kolejnym kroku możemy dodać nazwę i opis akcji a na końcu jej zdjęcie – możemy wybrać jedno z proponowanych lub dodać własne. Facebook zrzekł się wszelkich opłat za zbiórki na rzecz organizacji non-profit, zatem 100% datków przekazanych za pośrednictwem Facebooka trafia do obdarowanej organizacji.
- Zbiórki urodzinowe – to szczególna forma zbiórki pieniędzy na Facebooku. Osoby, które udostępniły informację o dacie swoich urodzin na Facebooku mają możliwość utworzenia zbiórki urodzinowej maksymalnie dwa tygodnie wcześniej. Wystarczy wybrać organizację na rzecz, której chcemy zbierać pieniądze i zaprosić przyjaciół do udzielenia wsparcia z tej okazji.
- Przycisk „Przekaż datek” – „Przekaż datek” umożliwia zbieranie funduszy na Facebooku na rzecz organizacji pozarządowych w łatwy i szybki sposób.
- Przycisk „Przekaż datek” we wpisie – zarówno ludzie jak i strony na Facebooku mogą dodać przycisk „Przekaż datek” do swojego wpisu aby szybko zebrać dotacje. Przycisk może zostać przypięty do dowolnego tekstu – zwierającego film, zdjęcie lub tekst.
- Przycisk „Przekaż datek” w nagłówku strony – strony organizacji pozarządowych mogą dodać przycisk „Przekaż datek” w nagłówku swojej strony na Facebooku. Ludzie odwiedzają strony organizacji ponieważ są zainteresowani ich działalnością lub ze względu na aktualne wydarzenia, zatem umieszczony tam przycisk pozwala na łatwe i szybkie udzielenie wsparcia organizacji.
- Przycisk „Przekaż datek” w transmisji na żywo – aby w łatwy sposób zbierać dotacje w trakcie transmisji na żywo, ludzie i zweryfikowane strony organizacji mogą również dołączyć przycisk przekazania datku do transmisji – widzowie mogą udzielić wsparcia w jej trakcie a także po jej zakończeniu i umieszczeniu na stronie. Facebook nie pobiera żadnych opłat z tytułu pośrednictwa w zbieraniu datków na rzecz organizacji non-profit zrealizowanych przez platformę płatniczą Facebooka.