02/05/19

Facebookowe zbiórki wyrazem "solidarności w praktyce"


Zbiórki internetowe cieszą się coraz większą popularnością na całym świecie. Alternatywą dla platform crowdfunding’owych stał się Facebook, który w 2017 globalnie uruchomił na swoim portalu zbiórki internetowe, a także inne udogodnienia, które w łatwy sposób pozwalają użytkownikom na wsparcie i przekazanie darowizny na rzecz organizacji pozarządowej.


Na początku ich funkcjonowania cieszyły się popularnością przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Rok 2019 okazał się jednak przełomowy również dla Polski. Zbiórka na „ostatnią puszkę” Prezydenta Pawła Adamowicza okazała się największą w historii Europy. A cała inicjatywa dała wyraz ogromnej „solidarności w praktyce”.


Zbiórka wyszyta sercem

Patrycja Krzymińska – krawcowa z Gdańska, nie tylko według Jerzego Owsiaka, ale i ogromnej części polskiego społeczeństwa „pozszywała serca Polaków”. Po ataku na Prezydenta Gdańska, chciała zamanifestować swój ból po tragicznym wydarzeniu. Założyła zbiórkę na Facebooku „Zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta dla WOŚP”, która zgromadziła prawie 16 milionów złotych, tym samym zorganizowała największą zbiórkę w historii platformy w Europie, Bliskim Wschodzie i Afryce (EMEA). Szymon Hołownia „ostatnią puszkę” ocenił jako manifestację, zjawisko społeczne, które pokazało prawdziwą wspólnotę. Karolina Korwin-Piotrowska skomentowała całą akcję:


Ludzie chcieli zamanifestować swoje uczucia i zrobili sobie „challenge”. To był wyścig, kto będzie lepszym człowiekiem.
-

Narzędzie Facebooka dało upust nie tylko emocjom, ale okazało się też najprostszym sposobem wsparcia spontanicznej akcji, której wydźwięk okazał się zdumiewający i niewyobrażalny.

Zbiórka która na Facebooku zaangażowała ponad 264 tysiące internautów, została zamknięta w chwili osiągnięcia kwoty 15 991 611 PLN. Po zakończeniu zbiórki została uruchomiana kolejna, która miała na celu zebranie różnicy dzielącej ją od kwoty 16 mln PLN. Druga zbiórka pod nazwą „Hej Pati! Zgubiłaś coś” również została błyskawicznie zapełniona.


Dzięki wspaniałej społeczności Facebooka „Zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta dla WOŚP” jest największą zbiórką w historii platformy zorganizowaną w Europie oraz w całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Jesteśmy pod wielkim wrażeniem tego, jak ludzie z całego świata wspólnie zaangażowali się w tę ważną inicjatywę i tego, jak nasze narzędzia pomogły w mobilizacji tak imponującej energii i dobrej woli dla realizacji szlachetnego celu. Odkąd wprowadziliśmy narzędzia umożliwiające zbieranie pieniędzy na cele charytatywne w 2015 roku ludzie z całego świata zgromadzili za pomocą przycisku „Przekaż datek” na Facebooku ponad miliard dolarów, ponad 20 milionów ludzi utworzyło zbiórkę lub przekazało na nią pieniądze na Facebooku. Ponad milion organizacji non-profit może otrzymywać darowizny za pośrednictwem Facebooka. W pierwszym roku od uruchomienia zbiórek urodzinowych zebrano ponad 300 milionów dolarów na sprawy, które są dla nich ważne w pierwszym roku od uruchomienia urodzinowych zbiórek pieniędzy na Facebooku. 
-Robert Bednarski, Dyrektor Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią.

27. Finał WOŚP na Facebooku

Fundacja WOŚP od kilku lat gra również w Internecie. Dzięki wirtualnemu wsparciu, co roku padają kolejne rekordy zebranych kwot. Na kwotę ostateczną 26. Finału przypadło ponad 40% wsparcia za pomocą Internetu oraz SMS-ów. Fundacja WOŚP uruchomiła w zeszłym roku także zbiórki na Facebooku, które zebrały łącznie 627 217, 76 PLN. W tym roku ich kwota wyniosła już blisko 2 400 000 PLN, nie wliczając zbiórki zorganizowanej przez Patrycję Krzymińską.


Na sumę darowizn przekazanych za pomocą platformy składają się zbiórki urodzinowe, zbiórki pieniędzy i za pomocą przycisku „przekaż datek” zamieszczanego we wpisach, w nagłówku strony oraz pod transmisjami na żywo.Drugi rok z rzędu Finał WOŚP wspierany jest m.in. przez facebookową zbiórkę zza granicy „Norwegia gra WOŚP”, w tym roku zgromadziła ponad 27 000 norweskich koron (ponad 12 000 PLN). Największa zebrana kwota za pomocą facebookowej kwesty na rzecz 27. Finału sięgnęła 6 181 dolarów – zorganizował ją Sztab WOŚP w Chicago.


Facebook wprowadzając zbiórki urodzinowe zmienił swój wizerunek, który dla wielu użytkowników od dłuższego czasu stał się synonimem reklam i pustych klików. Wprowadzając opcję organizowania zbiórek charytatywnych użytkownikom swojego serwisu, dał możliwość realnej pomocy nie tylko poprzez wpłacanie darowizn, ale przede wszystkim poprzez organizacje kwest, które docierają nie tylko do grona najbliższych osób.


3 000 000 PLN w 30 godzin!

Patrycja Krzymińska, autorka „ostatniej puszki” Prezydenta Adamowicza, po raz kolejny postanowiła zaangażować polskie społeczeństwo. Z jej inicjatywy powstała zbiórka na Facebooku „#Wspieram ECS” na ratunek Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku, której celem było uzbieranie kwoty 3 000 000 PLN. Wybór facebookowej zbiórki ponownie stał trafnym wyborem. Planowaną kwotę udało się zebrać w 30 godzin!
Na swoim profilu po osiągnięciu wyznaczonej kwoty, Pani Patrycja skwitowała zbiórkę jednym zdaniem „Panie Prezydencie, melduję wykonanie zadania”.


Facebook okazał się doskonałym miejscem nie tylko na organizację zbiórek, ale przede wszystkim na współodpowiedzialność społeczeństwa za sprawy istotne dla obywatelstwa. Zbiórka „#Wspieram ECS” była bowiem odpowiedzią na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który zadecydował o przyznaniu ostatecznie kwoty 4 milionów, zamiast wcześniej zapowiadanych 7.


Facebookowe rekordy

Facebook może poszczycić się także innymi charytatywnymi rekordami:



Jak korzystać z narzędzi Facebooka do zbierania funduszy?

Pozyskiwanie przez organizacje pozarządowe wsparcia na Facebooku od przyjaciół i darczyńców umożliwiają:


Sylwia