Każdego roku, w okresie Wielkiego Finału, w sieci pojawiają się tysiące opinii na temat tej WOŚP. Internet zalewa wówczas nie tylko fala pozytywnych słów, ale również hejtu. Pomysłodawcy akcji „Sztuka Dobro Czynna” postanowili wykorzystać te komentarze, aby niezależnie od intencji ich autorów wesprzeć działania Fundacji. Specjalnie zaprojektowana maszyna przetworzyła internetowe opinie na temat WOŚP i namalowała dzieło sztuki, które teraz można wylicytować. Całkowity zysk ze sprzedaży obrazu zostanie przekazany na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Agencja reklamowa Cheil Poland, pomysłodawca akcji „Sztuka Dobro Czynna”, chciała udowodnić, że wszystkie treści publikowane w Internecie, niezależnie od ich wydźwięku, można zamienić w coś dobrego. W tym celu zaprojektowano robota, który przy pomocy algorytmu interpretującego wpisy dotyczące WOŚP stworzył ten wyjątkowy obraz.
Efekt końcowy projektu – obraz o wymiarach 200 x 200 cm – został podzielony na dwie części. Jedna połowa obrazu została wystawiona na sprzedaż na oficjalnej aukcji Allegro Charytatywni.
Druga część obrazu zostanie przeznaczona na akcję crowdfundingową.
Do współpracy przy tworzeniu obrazu zaproszono beneficjentów WOŚP oraz osoby na co dzień pracujące ze sprzętem ofiarowanym przez fundację, które wprawiły maszynę w ruch, czytając do mikrofonu internetowe komentarze. Wśród nich znaleźli się między innymi mama Nikoli urodzonej z wadą serduszka, Ola i Krzysiek, którzy urodzili się z dużymi problemami zdrowotnymi, a dziś prowadzą aktywne i szczęśliwe życie, a także rehabilitantka Martyna.
Na działanie robota wpływ miały trzy warstwy. Tekstowa, analizująca konstrukcję komentarza, czyli np. liczbę wyrazów i znaków. Warstwa znaczeniowa, która odpowiadała za analizę znaczenia słów, częstotliwość i lokalizację występowania wyrazów kluczowych. Trzecim składnikiem była warstwa emocjonalna – tworzona na podstawie dźwięku z odczytu wpisu przez beneficjentów WOŚP.
Nadzór artystyczny nad projektem sprawował Jakub Cikała z ASP w Katowicach, który był jednocześnie współautorem algorytmu i wspólnie z firmą Netizens stworzył robota-malarza.
W akcję zaangażowała się również firma Brand24, od dawna współpracująca z WOŚP, która zebrała komentarze na temat Wielkiej Orkiestry.