07/09/20

Skuteczność w zbiórkach internetowych WOŚP


Tylko do końca czerwca 2020 roku Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zebrała ponad 210 mln PLN, wykorzystując w dużej mierze nowe technologie, tj. zbiórki internetowe, SMSy czy aplikacje. Wynik ten jest sumą 28. Finału WOŚP, który zakończył się ogłoszeniem kolejnej rekordowej kwoty i Funduszu Interwencyjnego uruchomionego na rzecz walki z wirusem Covid-19. Po raz kolejny dział komunikacji WOŚP pokazał, jak wykorzystać nowe technologie do skutecznej komunikacji i angażowania użytkowników, tym razem w kontekście content marketingu i fundraisingu.

 

28. Finał Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zakończyła nową rekordową kwota 186 133 610,66 PLN. Już rok temu Fundacja ogłosiła Internetowy rekord 27. Finału z kwotą 175 938 717,56 PLN, podkreślając znaczenie wykorzystania dostepnych narzędzi internetowych. Finałowy wynik #wosp2020 w całości wesprze cel zbiórki na zakup sprzętu medycznego: dla zapewnienia najwyższych standardów diagnostycznych i leczniczych w dziecięcej medycynie zabiegowej.

Reagując na potrzeby placówek medycznych związane z pandemią koronawirusa, WOŚP uruchomiła Fundusz Interwencyjny na rzecz walki z COVID-19, tym razem stawiając tylko na nowe technologie. Od 1 kwietnia 2020 r. nie tylko firmy i przedsiębiorcy, ale każdy Polak mógł wesprzeć Orkiestrę w realizacji pomocy dla polskich szpitali walczących z koronawirusem. W myśl idei #zostańwdomu Fundacja w ramach Funduszu dała użytkownikom możliwość wyłącznie wpłat online. Finalnie w ramach Funduszu Interwencyjnego WOŚP zebrała 26 195 451,41 PLN, ponownie pokazując siłę narzędzi internetowych.

 

    

Według WOŚP sukces zbiórek internetowych tkwi w budowaniu i angażowaniu swojej społeczności. Darczyńcy pomagają organizacjom, ponieważ realizują one potrzeby społeczności, a konkretnie wspierają te jednostki, które zmieniają rzeczywistość w zakresie bliskim ich sercom. Dzięki dostępnym możliwościom przekazania wpłat online zbiórki docierają do większej grupy odbiorców. Ponadto pozyskiwanie funduszy w Internecie jest najtańszą metodą fundraisingu. Aby zaplanować skuteczne działania fundrasingowe w Internecie, należy znać swoich odbiorców, dać im wartościową i interesującą treść, ale przede wszystkim budować między odbiorcami wzajemne poczucie przynależności.

O Finale myślimy przez cały rok. Pomysły i plany pojawiają się już po jego zakończeniu. Aktualnie analizujemy wszystko, co się wydarzyło, przeglądamy statystyki i robimy raporty. Dzięki temu dowiadujemy się, na które narzędzia i elementy powinniśmy zwrócić szczególną uwagę w przyszłym roku.
-Anna Jadwiga Orzech, Digital Marketing Manager Fundacji WOŚP

 

Znaczenie badań w fundraisingu

Aby precyzyjniej zaplanować komunikację zbiórki oraz dobrać najchętniej wykorzystywane przez użytkowników metody wpłat, warto badać ich upodobania, oraz regularnie analizować ich wyniki. Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie, kim jest odbiorca zbiórki. Warto zapytać użytkowników, jakich informacji szukają na Twojej stronie, oraz określić, jaką macie wspólną wartość, czy z jakich narzędzi korzysta Twój odbiorca. Według badań przeprowadzonych przez IQS, na temat rodzaju wyszukiwanych informacji dotyczących WOŚP, użytkownicy najczęściej pytają o: aktualnie zebraną kwotę, cel zbiórki oraz możliwe sposoby wsparcia Fundacji. 

 

Z roku na rok rośnie świadomość użytkowników WOŚP o możliwościach wpłat środków pieniężnych bezpośrednio na rachunek bankowy Orkiestry. 

 

Biorąc pod uwagę wyniki ostatniego Finału oraz proporcje pomiędzy zbiórką publiczną, oraz wpłatami poprzez kanały elektroniczne, powyższy wynik świadczy, że średnio wpłaty kanałami elektronicznymi były wyższe na osobę niż „do puszki”.

Wykresy przedstawiają wyniki badań przeprowadzonych przez IQS, Różnica istotna statystycznie XII.2018 vs III.2019

 

 

W czasie Finałów WOŚP zachęca do wsparcia osoby indywidualne, przedsiębiorstwa, fundacje i instytucje, poprzez tworzenie własnych zbiórek na Facebooku i skarbonach wirtualnych. Możliwość tę Orkiestra wykorzystała także przy Funduszu Interwencyjnym na rzecz walki z wirusem Covid-19. Wykorzystanie zewnętrznych narzędzi pozwala na większe zaangażowanie społeczności pracowników, a jednocześnie wspiera cel zbiórki.  

 

Własna zbiórka na Facebooku

Zaletą zbiórek na Facebooku jest łatwość przekazywania pieniędzy. Spędzamy na nim bardzo dużo czasu, a sam proces wpłaty jest szybki i intuicyjny. Ponadto zbiórki te mają aspekt wiralowości. Wpłatą każdy użytkownik może od razu pochwalić się swoim znajomym i dodatkowo namówić ich do wsparcia wybranej organizacji.  

Dążymy do tego, aby narzędzia Facebooka łączyły ludzi wokół ważnych dla nich spraw i inicjatyw. Strony i Grupy na Facebooku umożliwiają organizacjom pozarządowym mobilizować społeczności w celu pokonywania wspólnych wyzwań, podczas gdy Zbiórki oraz przycisk Przekaż datek ułatwiają ludziom wspieranie spraw, które są im bliskie. Widzimy, że popularność tych narzędzi nieustannie rośnie – od momentu uruchomienia w 2015 roku, na całym świecie udało się zebrać za już ponad trzy miliardy dolarów! Bardzo nas cieszy, że polskie organizacje dobroczynne, takie jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, bardzo skutecznie wykorzystują nasze produkty w celu niesienia pomocy.
-Jakub Turowski, Szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich.

 

Sukcesywnie rozwijając swoje zasięgi i wykorzystując dostępne funkcje, dziś WOŚP może pochwalić się największą rzeszą fanów na polskim Facebooku wśród organizacji pozarządowych.

 

Dbając o relacje z użytkownikami, WOŚP ponownie w tym roku zadbała o dostarczenie internetowym darczyńcom indywidualnych podziękowań online. Aby otrzymać własne, indywidualne wideo od Jerzego Owsiaka, należało przekazać darowiznę za pośrednictwem wpłacam.wosp.org.pl (wpłat można było dokonywać za pomocą PayU, FirstData i PayPal), eSkarbonki od Mastercard, wosp.onet.pl, Wirtualnego Serca Wspieram.to, Światełka do Nieba na Zrzutka.pl oraz wirtualnych puszek Siepomaga. 

 

eSkarbonka iWolontariusza 

W tym roku po raz trzeci z rzędu Mastercard umożliwił wpłaty za pośrednictwem eSkarbonek, czyli „wirtualnych puszek”. Wolontariusze WOŚP mogli wygenerować i udostępniać znajomym swój unikalny link, za pomocą którego darczyńcy wpłacali darowizny z wykorzystaniem bezgotówkowych płatności online. W czasie tegorocznego Finału wolontariusze i sztaby założyli 1565 eSkarbonek. Dodatkowo można było skorzystać z „głównej” eSkarbonki na stronie. Łącznie tym sposobem przekazano na WOŚP aż 612 820 PLN, czyli prawie dwukrotnie więcej niż w roku ubiegłym. 

Gramy z Orkiestrą ósmy rok z rzędu i po raz kolejny udało się nam pobić zeszłoroczny rekord. Cyfrowe narzędzia, takie jak eSkarbonka, eSztab czy iWolontariusz, akcja na Twiterze czy nasz sztab, w ramach którego na ulicach Warszawy kwestowali pracownicy biura Mastercard, to nie tylko sposoby na wymierną pomoc. Każde z tych działań niesie ze sobą również bezcenne emocje związane z pomaganiem, budowaniem więzi, tworzeniem wspólnoty. I to daje nam największą radość – że jesteśmy częścią tej wyjątkowej inicjatywy. Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w tegoroczną zbiórkę!
-Jerzy Hołub, dyrektor marketingu  w polskim oddziale Mastercard Europe

 

Światełko do nieba na Zrzutka.pl

Alternatywą do tworzenia własnych zbiórek czy eSkarbonek, są wpłaty dokonywane na założonych już zbiórkach. Wsparcie istniejącej platformy to jedna z prostszych metod przekazania darowizny. Podczas 28. Finału po raz piąty użytkownicy mogli rozpalić Światełko do nieba na Zrzutka.pl. 

Tym razem udało nam się zebrać ponad 200 000 PLN! Ten wynik udało się osiągnąć dzięki wpłatom ponad 6 500 osób oraz zaangażowaniu partnerów - PayU, Kwejk.pl, OptAd360 - którym przy okazji bardzo dziękujemy. Pomaganie przez zrzutka.pl jest bardzo wygodne - nie trzeba nawet wychodzić z domu, aby przekazać datek. To również przydatne rozwiązanie dla osób, które zwyczajnie nie mają możliwości fizycznie pojawić się na Finale Orkiestry. Zrzutka.pl gra z Orkiestrą od 2016 roku, a łącznie dla WOŚP zebraliśmy ponad 600 000 PLN! Bardzo cenimy sobie również pomoc samej Fundacji WOŚP przy zakładaniu Wirtualnego Sztabu i organizacji naszych 'Zrzutek dla WOŚP' - w tym roku bardzo ciekawym elementem były imienne, spersonalizowane podziękowania od Jurka Owsiaka, które otrzymywał każdy wpłacający na zrzutkę - rewelacyjny pomysł, który dodatkowo zmotywował do wpłaty wiele osób!
-Dorian Turkiewicz, Zrzutka.pl 

   

Wirtualne serce Wspieram.to

Chcąc wyróżnić swoją zbiórkę lub jeszcze bardziej zaangażować internautów, warto mieć na nią własny pomysł i zaplanować jej unikatową komunikację. Przykładem takiej zbiórki było Wirtualne serce WOŚP na Wspieram.to. Wpłata choćby złotówki zapalała kolorową kropkę z imieniem na wirtualnym sercu! Każda wpłata zasiliła konto Fundacji WOŚP, a na Wirtualnym sercu pojawia się kolorowy punkt z imieniem i nazwiskiem darczyńcy.

Wirtualne Serce WOŚP to formuła która pozwala nie tylko wesprzeć najpiękniejsze wydarzenie społeczne w Polsce, ale też pokazuje namacalnie siłę i moc współpracy. Ta właśnie te elementy napędzają wielkie, żyjące serce dobroczynności Internetu. Jesteśmy szczęśliwi i dumni mogąc tworzyć ten projekt z WOŚP już 7 lat❤️
-Marcin Konrad Galicki, Wspieram.to

 

Allegro dla WOŚP

Przy zbiórkach internetowych warto korzystać z różnych platform, by dotrzeć do szerszego grona odbiorów. W tym celu WOŚP od lat korzysta także z narzędzi do działań charytatywnych, wprowadzonych przez Allegro. Dzięki współpracy obu marek w ramach 28. Finału WOŚP z aukcji Allegro na konto Fundacji trafiło 14 852 016,86 PLN. Dzięki swoim technologiom Allegro zasiliło także Fundusz Interwencyjny kwotą 213 865 PLN w ramach walki z koronawirusem.

Od wielu lat Allegro udostępnia narzędzia do prowadzenia działań charytatywnych, angażując w nie miliony Polaków. W obliczu pandemii Allegro stworzyło kompleksowy program wsparcia polskiej opieki zdrowotnej, wykorzystując również ogromne doświadczenie w tej dziedzinie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, z którą współpracuje od wielu lat.
-Krzysztof Śpiewek, Allegro 

    

WOŚPoznawca wspiera w aplikacji

Konsekwencję działań i komunikacji WOŚP można zauważyć także w finałowej aplikacji. Również aplikacja pozwala użytkownikom w łatwy i przestępny sposób wpłacać środki na rzecz Fundacji, zarówno w dniu Wielkiego Finału, jak i przez cały rok. Po wskazaniu wartości datku aplikacja kieruje bezpośrednio do formatki płatniczej PayU, gdzie wybiera się ulubioną metodę płatności. Po dokonaniu wpłaty tu również na każdego internetowego darczyńcę czeka specjalna niespodzianka. – imienne video-podziękowanie od Jurka Owsiaka. 

Okazuje się, że z roku na rok, użytkownicy coraz chętniej chcą wspierać Fundacje, poprzez wpłaty przez telefon. Apka odpowiada na tę potrzebę i pozwala im w łatwy, bezpieczny i co najważniejszy szybki sposób, przelać pieniądze na konto WOŚP. Tylko w zeszłym roku dzięki apce pozyskaliśmy 255 786 PLN.
-Grzegorz Brożyna, CEO, Cocolab.pl

 

   

Wysłane SERCE SMS-em 

Widoczna w aplikacji mobilnej WOŚP forma płatności SMS, także zyskuje coraz większe grono zwolenników. Podczas 28. Finału darczyńcy mogli wesprzeć cel zbiórki SMS-em, zarówno poprzez aplikację, jak i w tradycyjny sposób wysyłając "SERCE" na nr 75 565. Dzięki tej metodzie za pomocą SerwerSMS zebrano ponad 2 mln PLN. Można powiedzieć, że Polacy pokochali SMS-ową formę komunikacji. Nie tylko chętnie je wysyłają i odbierają, ale także za ich pomocą pomagają potrzebującym.

Cieszę się, że wsparcie zespołu SerwerSMS.pl, jest stałym elementem wpisanym w działania WOŚP. Ilość wysłanych wiadomości, jak co roku daje doskonałe wyniki liczone w kilku milionach PLN, dlatego mamy podwójną satysfakcję. Najważniejsza jest możliwość skutecznego usprawnienia zbiórki w mobilnym kanale komunikacji, dzięki temu praktycznie każdy może bez wychodzenia z domu lub instalacji dodatkowego oprogramowania wesprzeć Fundację wysyłając SMS. Z drugiej strony wyniki tych działań pokazują nam doskonale trendy i niesłabnącą siłę komunikacji SMS, którą zajmujemy się na co dzień. Można powiedzieć, że dzięki swojej uniwersalności SMS przeżywa kolejną falę popularności. Jesteśmy dumni, że możemy skutecznie wpierać Fundację i czekamy na kolejny Finał!
-Daniel Zawiliński, Managing Director, Serwer SMS

  

WOŚP docenił swoich darczyńców 

Po raz trzeci WOŚP pokazał, że docenia swoich darczyńców. Współpracując z firmą Vintom z branży wideo technologii, zadbano o dostarczenie do internetowych darczyńców, zindywidualizowanego filmu z podziękowaniami wszystkim, którzy przekazali darowiznę online.

   

W dniu 28. Finału WOŚP ponad 400 000 darczyńców otrzymało spersonalizowane podziękowania od Jurka Owsiaka. O godzinie 20:00 co minutę tworzyło się ponad 1 000 unikalnych spersonalizowanych filmów. Aż 17 000 darczyńców udostępniło swoje podziękowania na Facebooku, jest to o 40% więcej niż przed rokiem. Indywidualne wideo od Jurka Owsiaka wywołały lawinę pozytywnych komentarzy w mediach. Zwiększone zainteresowaniem jest wynikiem funkcji shareowania, dzięki której więcej osób mogło dowiedzieć się o wideo, a tym samym wesprzeć Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy w ten oryginalny sposób.
-Szymon Pawlica, CEO&Co-founder, Vintom

 

 

W ubiegłym roku stronę ze spersonalizowanym filmem z podziękowaniami od Jerzego Owsiaka odwiedziło aż 656 000 osób.  Za co w 2019 Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, kolejny raz została doceniona prestiżową nagrodą w ramach konkursu Złote Spinacze organizowanego przez Związek Firm Public Relations. Brąz w kategorii PR Produktu trafił do Fundacji WOŚP i firmy Vintom.

 

Cieszymy się, że nasz pomysł podziękowania wszystkim wpłacającym spotyka się z tak dużym zainteresowaniem. To dla nas zawsze bardzo ważne, by docenić dobrym słowem każdego, kto razem z nami zmienia oblicze polskiej medycyny dziecięcej
-Jurek Owsiak, Prezes Zarządu Fundacji WOŚP.

   

Kampanie i działania organizacji związane z pozyskiwaniem funduszy łączą ludzi ze sprawami, na których im zależy. Efektem skutecznego fundraisingu jest zatem nie tylko zebranie finalnej kwoty, ale przede wszystkim zbudowanie trwałej relacji ze swoją społecznością. Doceniając społeczne zaangażowanie, WOŚP co roku organizuje Pol'and'Rock Festival. To jedna z form podziękowania za styczniowy Finał i wsparcie polskiej medycyny, ale w tym roku także za postawę Polaków w walce z epidemią COVID-19. 26. edycja wydarzenia, która odbędzie się w terminie 30 lipca - 1 sierpnia 2020 roku, przybierze formę Najpiękniejszej Domówki Świata - festiwalu online. Podczas tegorocznego wydarzenia publiczności zaprezentuje się kilkudziesięciu wykonawców, którzy zagrają na żywo prosto z festiwalowego studia, a w ramach Akademii Sztuk Przepięknych odbędą się spotkania z wybitnymi osobistościami świata kultury, polityki i sportu.

 

  
Anna Sobieraj