03/05/19

Gra planszowa "Pierwsza Pomoc" nagrodzona przez Komitet Ochrony Praw Dziecka


Jury XVII edycji Konkursu „Świat przyjazny dziecku”, organizowanego przez Komitet Ochrony Praw Dziecka, przyznało Fundacji WOŚP nagrodę główną za grę planszową „Pierwsza Pomoc”, którą doceniła kapituła konkursu i wyłoniono ją pośród ponad 300 produktów z 65 firm. Patronem honorowym Konkursu została Jolanta Kwaśniewska.

Główna nagroda i docenienie gry planszowej Pierwsza Pomoc, która porusza tak bardzo ważną tematykę jak zasady pierwszej pomocy, to ważne osiągnięcie. Jesteśmy bardzo dumni z wyróżnienia, które otrzymaliśmy od Komitet Ochrony Praw Dziecka. Jest to dodatkowy zastrzyk energii do tworzenia nowych rzeczy.
-- komentuje Małgorzata Bochniak, koordynatorka Programu Edukacyjnego "Ratujemy i Uczymy Ratować"

Konkurs „Świat przyjazny dziecku” to projekt  Komitetu  Ochrony Praw Dziecka, który powstał 17 lat temu. Jego celem jest pomoc m.in. rodzicom, opiekunom, firmom, w dokonywaniu zakupu zabawek, książek oraz miejsc dla dzieci.


To  ogromny rozmach i skala zaufania, jakim darzą nas producenci i dystrybutorzy. Praca naszej kapituły pozwala na pomoc dzieciom, rodzicom i opiekunom w coraz lepszym wyborze książek, zabawek, miejsc dla dzieci. Tegoroczna edycja będzie miała miejsce na przełomie maja/ czerwca w równie ciekawym, co do tej pory, prestiżowym miejscu.
-- czytamy na stronie KOPD

Nagrodzona gra planszowa „Pierwsza Pomoc” powstała w oparciu o Program Edukacyjny "Ratujemy i Uczymy Ratować", przy współpracy Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy z firmą Hippocampus.


Udzielanie pierwszej pomocy jest obowiązkiem każdego z nas. Dzięki planszówce możesz zmierzyć się z prawdziwymi sytuacjami, które mogą zdarzyć się każdego dnia.. Wystarczy, że zaufasz Mistrzowi gry, który pokaże Ci jak sobie z nimi radzić. Chociaż gra planszowa „Pierwsza Pomoc” nie jest przewodnikiem dydaktycznym, jej merytoryczna wartość została doceniona przez kapitułę konkursu, w której zasiedli m.in. Dorota Zawadzka, Artur Barciś, Mieczysław Wasilewski, Magdalena Łazarkiewicz.

Nauka pierwszej pomocy skutkuje ratowaniem życia ludzkiego. Nie ma tutaj nawet grama polityki, jest za to realizacja najpiękniejszego motta, które przyświeca szeroko pojętej edukacji - czym skorupka za młodu…
-- Jerzy Owsiak, prezes zarządu Fundacji WOŚP

Fundacja WOŚP od 2006 roku nieprzerwanie prowadzi Program Edukacyjny „Ratujemy i Uczymy Ratować”, który skierowany jest do klas I-III w szkołach podstawowych. Poznanie zasad pierwszej pomocy to nie wszystko – na podjęcie działań ratujących życie przez świadków zdarzenia ogromny wpływ ma również ich postawa, pewność co do swoich umiejętności, a także obawy, które często im towarzyszą. Program RUR polega na wprowadzeniu zajęć z podstawowych czynności ratujących życie powszechnie już w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Dzieci oswajają się z tak ważnymi zagadnieniami, kształtowane są właściwe nawyki – pierwsza pomoc staje się dla nich czymś naturalnym.


Do tej pory przeszkoliliśmy 2 743 759 uczniów w polskich szkołach podstawowych. Wszyscy uczniowie zdali egzamin i otrzymali podręcznik pierwszej pomocy. Odbyło się to w 12 464 szkołach. Wszystkie te szkoły mają zakupione przez Fundację WOŚP, dzięki zaangażowaniu całego narodu, pomoce dydaktyczne. Przede wszystkim jednak - w ciągu 13 lat przeszkoliliśmy 30 tys. nauczycieli, którzy dziś naukę pierwszej pomocy w szkołach prowadzą. Chcemy, aby te zajęcia, tak jak w wielu krajach na świecie, stały się obowiązkowe. Chodzi o 32 godziny lekcyjne w ciągu 3 lat edukacji wczesnoszkolnej. Dzięki temu coś, co już jest w szkołach, będzie mocą przepisu realizowane na co dzień i na tym bardzo nam zależy. Dziś są to zajęcia dodatkowe, a przez to, niestety, nieregularne. Bywa wręcz, że w wielu szkołach są, mimo posiadanych materiałów edukacyjnych jak chociażby fantomy, co jakiś czas z różnych powodów przerywane.
-- podsumowuje Jerzy Owsiak

Fundacja WOŚP od wielu lat bezskutecznie zwraca się do Ministerstwa Edukacji Narodowej o wprowadzenie obowiązku nauki pierwszej pomocy. W 2012 roku przedłożyliśmy w Ministerstwie propozycję podstawy programowej. Wnioskujemy o 32 godziny lekcyjne w sumie w trakcie 3 lat nauki w klasach 1-3.

Sylwia