01/31/18

„Sztuka Dobro Czynna” – Obraz, który powstał z komentarzy Internetowych o WOŚP


Akcja „Sztuka Dobro Czynna” udowadnia, że dobro ma większą moc niż hejt! W ramach projektu przez rok zbierano internetowe komentarze na temat WOŚP. Te nieprzychylne maszyna, dzięki specjalnemu algorytmowi, przetworzyła w dzieło sztuki. Środki ze sprzedaży obrazu trafią do Wielkiej Orkiestry.

Obraz składa się z dwóch części. Pierwsza została sprzedana prywatnemu nabywcy na Allegro Charytatywni za 5101 złotych. Druga właśnie trafiła na platformę crowdfundingową pomagam.pl gdzie każdy może dołożyć cegiełkę.

Celem jest uzbieranie 26 018 złotych, które w całości zasilą fundusze WOŚP. Obraz po zakończonej zbiórce pieniędzy zostanie przekazany szpitalowi pediatrycznemu. Ponieważ trudno wycenić rzeczywistą wartość obrazu, kwota docelowa nawiązuje do 26. Finału, który odbył się w roku 2018 roku. Organizatorzy mają nadzieję, że uda się osiągnąć cel zbiórki i przekazać Fundacji pełną kwotę. 

 Akcja spotkała się z bardzo pozytywnymi reakcjami, choć i hejtu nie zabrakło. Wierzymy jednak, że jest wiele ludzi, którzy podzielają nasze przekonanie, że jeżeli ma się dobre intencje, to nawet coś, co niekoniecznie jest pozytywne, można zamienić w coś dobrego i wbrew intencjom hejterów wesprzeć Wielką Orkiestrę.
-Mojca Tirš, dyrektor kreatywna agencji Cheil Polska, pomysłodawcy akcji

W tym celu zaprojektowano robota, który przy pomocy algorytmu interpretującego wpisy dotyczące WOŚP stworzył ten wyjątkowy obraz.

Do współpracy przy tworzeniu obrazu zaproszono beneficjentów WOŚP oraz osoby na co dzień pracujące ze sprzętem ofiarowanym przez fundację, które wprawiły maszynę w ruch, czytając do mikrofonu internetowe komentarze. Wśród nich znaleźli się między innymi mama Nikoli urodzonej z wadą serduszka, Ola i Krzysiek, którzy urodzili się z dużymi problemami zdrowotnymi, a dziś prowadzą aktywne i szczęśliwe życie, a także rehabilitantka Martyna.

Na działanie robota wpływ miały trzy warstwy. Tekstowa, analizująca konstrukcję komentarza, czyli np. liczbę wyrazów i znaków. Warstwa znaczeniowa, która odpowiadała za analizę znaczenia słów, częstotliwość i lokalizację występowania wyrazów kluczowych. Trzecim składnikiem była warstwa emocjonalna – tworzona na podstawie dźwięku z odczytu wpisu przez beneficjentów WOŚP.

Nadzór artystyczny nad projektem sprawował Jakub Cikała z ASP w Katowicach, który był jednocześnie współautorem algorytmu i wspólnie z firmą Netizens stworzył robota-malarza.

W akcję zaangażowała się również firma Brand24, od dawna współpracująca z WOŚP, która zebrała komentarze na temat Wielkiej Orkiestry.
Anna